Витяг з Положення про організацію фізичного виховання і масового спорту в дошкільних, загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладах України

 3.5.2. У загальноосвітньому навчальному закладі:  Безпосереднє керівництво фізичним вихованням у 
загальноосвітньому навчальному закладі здійснює його керівник. На
нього покладається: відповідальність за стан фізичного виховання,
фізкультурно-оздоровчої та спортивної роботи в навчальному
закладі; створення умов для реалізації творчого потенціалу школярів,
спрямування їх на духовне та фізичне становлення і
самовдосконалення засобами фізичного виховання та спорту; відповідальність та особистий контроль за станом здоров'я і
фізичним розвитком учнів; створення необхідних умов для проведення уроків фізичного
виховання; занять з учнями, віднесеними за станом здоров'я до
спеціальної медичної групи; фізкультурно-оздоровчих заходів у
режимі навчального дня, "годин" рухової активності в групах
продовженого дня; "Днів здоров'я і фізичної культури"; позаурочних
форм роботи з фізичного виховання (проведення
фізкультурно-оздоровчих і спортивно-масових заходів,
функціонування спортивних клубів, секцій, гуртків); забезпечення умов для виконання учнями науково обґрунтованого
обсягу рухової активності та її контроль; забезпечення систематичного контролю за здійсненням
навчально-виховного процесу з фізичного виховання та спорту; забезпечення участі навчального закладу у Всеукраїнському
огляді-конкурсі на кращий стан фізичного виховання в навчальних
закладах; керування роботою клубу (осередку) спортивної спілки
учнівської молоді навчального закладу; створення методичного кабінету з фізичного виховання; організація щорічних поглиблених медичних оглядів учнів у
встановлений термін; відповідальність за дотримання правил техніки безпеки під час
роботи з учнями та ефективне використання навчально-спортивної
бази; забезпечення необхідним спортивним інвентарем та обладнанням
відповідно до типового переліку; забезпечення кадрового потенціалу для занять учнів фізичною
культурою та спортом; щорічний звіт щодо стану фізичного виховання,
фізкультурно-оздоровчої та спортивної роботи в навчальному закладі
перед батьками та громадськістю; формування матеріалів державної статистичної звітності. Заступник директора з навчально-виховної роботи: відповідає за виконання навчальних програм і якість
організації та проведення уроків з фізичного виховання,
факультативних занять фізкультурно-спортивної спрямованості,
занять з учнями, віднесеними за станом здоров'я до спеціальної
медичної групи; контролює проведення фізкультурно-оздоровчих заходів у режимі
навчального дня; координує на основі міжпредметних зв'язків діяльність
педагогічного колективу щодо формування в учнів знань, пов'язаних
із збереженням та зміцненням здоров'я, виховання в учнів звичок
здорового способу життя; забезпечує підвищення кваліфікації вчителів фізичного
виховання; спрямовує діяльність методичного об'єднання вчителів
фізичного виховання навчального закладу. Заступник директора з виховної роботи: відповідає за організацію і проведення загальношкільних
фізкультурно-оздоровчих та спортивно-масових заходів, позаурочну
та позашкільну роботу з фізичного виховання; стимулює прагнення школярів до здорового способу життя,
зменшення серед них проявів антисоціальних явищ; бере участь у роботі шкільного клубу (осередку) спортивної
спілки учнівської молоді; контролює організацію та проведення "годин" рухової
активності в групах продовженого дня; спільно з вчителями фізичного виховання розробляє план
спортивних та фізкультурно-оздоровчих заходів; бере участь у роботі з підготовки та проведення моніторингу
фізичного розвитку учнів; сприяє розвитку волонтерського руху серед батьків,
випускників, вчителів навчального закладу в частині організації
позаурочної фізкультурно-спортивної діяльності учнів; підтримує зв'язки з позашкільними навчальними закладами з
метою залучення учнів навчального закладу до систематичних занять
фізичним вихованням і спортом; проводить пропагандистську роботу серед учнів, їх батьків,
вчителів щодо здорового способу життя. Педагог-організатор: спільно з вчителями фізичного виховання організовує і
проводить позаурочні фізкультурно-оздоровчі та спортивні заходи; надає допомогу учнівським колективам в організації
фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів у класах; координує роботу учнівського самоврядування щодо питань
фізкультурно-оздоровчої та спортивної роботи; бере участь у роботі з підготовки та проведення моніторингу
фізичного розвитку учнів; бере участь у роботі шкільного клубу (осередку) спортивної
спілки учнівської молоді; проводить пропагандистську роботу серед учнів, їх батьків,
вчителів щодо здорового способу життя. Голова методичного об'єднання (предметно-методичної комісії)
вчителів фізичного виховання: подає заступнику директора з навчально-виховної роботи
пропозиції щодо розкладу навчальних занять з предмета; є членом методичної ради навчального закладу; вносить пропозиції до річного плану роботи навчального
закладу в частині фізичного виховання; розробляє план роботи методичного об'єднання
(предметно-методичної комісії) вчителів фізичного виховання на
поточний навчальний рік; надає допомогу вчителям фізичного виховання у розробленні
планових документів; координує роботу шкільного клубу (осередку) спортивної спілки
учнівської молоді; вносить пропозиції до адміністрації навчального закладу щодо
поліпшення спортивної бази, забезпечення спортивним інвентарем та
обладнанням; координує роботу секцій, гуртків спортивного,
фізкультурно-оздоровчого спрямування; бере участь в організації та проведенні
фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів. Вчитель фізичного виховання: несе відповідальність за виконання навчальної програми з
предмета в тих класах, де викладає; спрямовує свою діяльність на виховання в учнів свідомого
ставлення до свого здоров'я та здоров'я оточуючих як до найвищої
соціальної цінності; формування звичок здорового способу життя;
засобів збереження та зміцнення фізичного, психічного та
соціального здоров'я школярів; створює умови для об'єктивної самооцінки і самовдосконалення
учнів; забезпечує дотримання санітарно-гігієнічних вимог та вимог
техніки безпеки під час проведення урочних та позаурочних форм
фізичного виховання; систематично здійснює моніторинг фізичного розвитку учнів у
тих класах, де викладає, та подає матеріали голові методичного
об'єднання; використовує в своїй роботі сучасні методики навчання та
виховання; організовує та проводить позакласну спортивну та
фізкультурно-оздоровчу роботу з учнями класів, в яких викладає,
відповідно до загальношкільного плану; здійснює підготовку та участь команд класів, в яких викладає,
у позашкільних фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходах; бере участь у роботі шкільного клубу (осередку) Спортивної
спілки учнівської молоді; здійснює облік учнів, що не вміють плавати, та при сприянні
адміністрації організовує їх навчання; проводить заняття з учнями, віднесеними за станом здоров'я до
спеціальної медичної групи (за наказом керівника навчального
закладу); надає методичну допомогу вчителям початкових класів,
вчителям-предметникам, вихователям груп продовженого дня щодо
проведення фізкультурно-оздоровчих заходів у режимі навчального
дня; проводить роботу з підготовки із числа учнів суддів з видів
спорту; підтримує зв'язки з батьками та тренерами учнів. Вчитель, який викладає предмет "Захист Вітчизни": несе відповідальність за виконання навчальної програми з
розділу "Фізична підготовка"; бере участь в організації та проведенні спортивних та
фізкультурно-оздоровчих заходів навчального закладу; організовує та проводить роботу секцій та гуртків з
військово-прикладних видів спорту; готує і представляє команду школи на змаганнях різного рівня
з військово-прикладних видів спорту; забезпечує дотримання санітарно-гігієнічних вимог та вимог
техніки безпеки під час проведення урочних та позаурочних форм
занять з військово-патріотичного та фізичного виховання. Вчителі початкових класів та класні керівники: дбають про дотримання учнями режиму дня, правил особистої та
суспільної гігієни, вимог безпечної поведінки; забезпечують у навчальних приміщеннях створення умов, які
відповідають санітарно-гігієнічним вимогам; надають учням знання щодо збереження та зміцнення здоров'я,
використовуючи міжпредметні зв'язки; контролюють дотримання учнями правильної постави впродовж
навчального дня; проводять фізкультурно-оздоровчі заходи в режимі навчального
дня; організовують учнівські колективи для участі у фізкультурно-
оздоровчих та спортивних заходах навчального закладу; сприяють залученню школярів до занять у спортивних секціях та
гуртках фізкультурно-спортивного спрямування; підтримують зв'язки із тренерами позашкільних навчальних
закладів; проводять пропагандистську роботу серед учнів, їх батьків
щодо здорового способу життя; залучають батьків до участі в організації та проведенні
фізкультурно-оздоровчої та спортивної роботи з колективом учнів
класу. Вчителі (з усіх предметів): забезпечують у навчальних приміщеннях створення умов, які
відповідають санітарно-гігієнічним вимогам; надають учням знання щодо збереження та зміцнення здоров'я,
використовуючи міжпредметні зв'язки; контролюють дотримання учнями правильної постави впродовж
навчального дня; проводять фізкультурно-оздоровчі заходи в режимі навчального
дня. Вихователі груп продовженого дня: забезпечують у навчальних приміщеннях створення умов, які
відповідають санітарно-гігієнічним вимогам та вимогам техніки
безпеки; дбають про дотримання учнями режиму дня, правил особистої та
суспільної гігієни, вимог безпечної поведінки; сприяють формуванню знань і навичок учнів щодо здорового
способу життя; організовують і проводять щоденні "години" рухової активності
(тривалістю 1 год., переважно на свіжому повітрі) з використанням
рухливих і народних ігор, естафет тощо; контролюють відвідування учнями секцій, гуртків спортивного
спрямування. Учні загальноосвітніх навчальних закладів зобов'язані: дотримуватись правил особистої та суспільної гігієни,
дотримуватись правил безпечної поведінки у побуті та під час
занять фізичними вправами; повсякденно використовувати набуті знання і навички щодо
ведення здорового способу життя; постійно виконувати обсяг рухової активності відповідно до
своїх вікових психофізичних потреб (відвідування уроків фізичного
виховання, заняття в гуртках, секціях спортивного спрямування,
самостійні заняття, участь у спортивних та фізкультурно-оздоровчих
заходах, активний відпочинок тощо); використовувати свій творчий потенціал на духовний та
фізичний розвиток і самовдосконалення засобами фізичного виховання
та спорту; брати участь у спортивних та фізкультурно-оздоровчих заходах
навчального закладу; дбати про оптимальний рівень здоров'я та особистого фізичного
розвитку.
 здійснює медичне обслуговування фізкультурно-оздоровчих та 
спортивних заходів навчального закладу; завіряє заявки команд навчального закладу для участі у
позашкільних фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходах; проводить просвітницьку роботу серед педагогічного колективу,
батьків щодо засад здорового способу життя, виховання здорової
дитини. 5. Громадські фізкультурні об'єднання
учнівської молоді
5.1. У загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних
закладах створюються громадські фізкультурні об'єднання - клуби
(осередки) спортивної спілки учнівської молоді, що забезпечують
розвиток масового спорту та фізичного виховання.
5.2. Діяльність клубу відбувається відповідно до статуту.
5.3. Клуби усіх видів і моделей рівноправні. Навчальні
заклади можуть мати декілька клубів різних моделей.
6. Позашкільне фізичне (спортивне) виховання
Позашкільне фізичне (спортивне) виховання дітей та учнівської
молоді у позаурочний час поза школою здійснюється позашкільними
навчальними закладами: ДЮСШ, СДЮШОР, Будинки дитячої творчості,
туристично-краєзнавчі станції та центри туризму, секції, гуртки з
різних видів спорту, що працюють відповідно до положень про їх
діяльність.
7. Науково-методичне, інформаційне забезпечення
7.1. Наукове забезпечення є суттєвою частиною системи
фізичного виховання, базовим елементом її удосконалення, що
спрямована на розроблення концепції подальшого розвитку науки в
галузі фізичного та спортивного виховання, програми актуальних
напрямів наукових досліджень з фізичного та спортивного виховання. Для підвищення ефективності наукових досліджень фахівці
фізичного виховання інститутів Академії педагогічних наук України
здійснюють: системне планування наукових розробок, досліджень в галузі
фізичного і спортивного виховання; проведення наукових семінарів, конференцій, конгресів,
симпозіумів, "круглих столів" з актуальних питань фізичного і
спортивного виховання, розвитку дитячо-юнацького спорту; створення комп'ютерних технологій для розроблення
індивідуальних програм фізичного спортивного виховання і планів
спортивної підготовки; упровадження нових форм організації та управління фізичним і
спортивним вихованням.
7.2. Процес фізичного і спортивного виховання дітей,
учнівської молоді забезпечується підручниками, навчальними
посібниками, дидактичними матеріалами, методичними посібниками,
пізнавальною і художньою літературою, наочними та технічними
засобами навчання, спортивними словниками, енциклопедіями,
нормативними і довідковими інформаційними виданнями з питань
фізкультурної освіти, фізичного виховання і спортивного
тренування. На підвищення ефективності методичного забезпечення процесу
фізичного і спортивного виховання і спортивного тренування
спрямовані: діяльність фахівців інститутів Академії педагогічних наук
України та науково-методичних центрів Міністерства освіти і науки
України, методистів обласних і районних установ освіти; діяльність системи післядипломної освіти педагогічних
працівників; розроблення і використання комп'ютерних навчальних програм,
комп'ютеризація навчально-методичної літератури; вивчення та поширення кращого педагогічного досвіду роботи; проведення фахових конкурсів; проведення семінарів, науково-практичних конференцій; планова курсова підготовка інструкторів, вчителів,
викладачів, тренерів та управлінських працівників.
7.3. Інформаційне забезпечення спрямовано на формування
громадської думки щодо позитивного впливу фізичного та спортивного
виховання, дитячо-юнацького спорту на розвиток особистості. З цією
метою здійснюється: створення навчальних і науково-популярних радіо- та
телепередач; випуск науково-методичних журналів; використання інформаційних технологій та відповідних
моніторингів для підвищення уваги всіх учасників
навчально-виховного процесу, громадськості до фізичного та
спортивного виховання та дитячо-юнацького спорту.
8. Фінансово-господарське
та матеріально-технічне забезпечення
8.1. Фінансово-господарське та матеріально-технічне
забезпечення процесу фізичного та спортивного виховання,
дитячо-юнацького спорту здійснюється відповідно до діючих
законодавчих і нормативно-правових документів.
8.2. Фінансування та матеріально-технічне забезпечення
процесу фізичного та спортивного виховання, дитячо-юнацького
спорту в навчальних закладах здійснюється його засновником
(власником) або вповноваженим ним органом відповідно до порядку,
встановленого законодавством.
9. Державний контроль
9.1. Державний контроль за станом фізичного та спортивного
виховання, розвитком дитячо-юнацького спорту в навчальних закладах
незалежно від підпорядкування, типу і форми власності здійснюється
з метою забезпечення реалізації єдиної державної політики щодо
збереження здоров'я, забезпечення оптимальної рухової активності
дітей та учнівської молоді у повсякденній діяльності, можливостей
фізичного виховання та дитячо-юнацького спорту як важливої
складової здорового способу життя.
9.2. Державний контроль за станом фізичного виховання в
навчальних закладах незалежно від підпорядкування, типу і форми
власності згідно з чинним законодавством здійснюють Міністерство
освіти і науки України, інші центральні та місцеві органи
виконавчої влади, органи місцевого самоврядування та
підпорядковані їм органи управління освітою і наукою.
Кiлькiсть переглядiв: 545